• Charline

12 Voordelen van Intuïtief Eten


Ok, intuïtief eten, je weet ongeveer wat het is en het concept is je niet meer vreemd. Het vaakst wordt het samengevat als het creëren van een betere relatie met voeding en je lichaam. En dat is het ook. Het hoofddoel van intuïtief eten is om eten weer ‘normaal’ te maken. Iets dat niet zoveel plaats en tijd inneemt in je hoofd en gedrag.



Maar waarom zou je nu intuïtief eten, vraag je je af? Welke rechtstreekse voordelen kan het hebben op jouw leven en je eetgedrag? De grote tegenstelling met het volgen van een dieet of bepaald (strak) maaltijdplan, is dat intuïtief eten niet ‘gemeten’ wordt via gewicht, lichaamssamenstelling of -omvang. Het gaat niet om externe verandering, maar wel om interne verschuivingen die je heel gradueel zal beginnen opmerken. Als je net begint met intuïtief eten, dan kan het soms nogal vaag lijken of als een traag proces aanvoelen. Een dieet belooft je natuurlijk snelle en duidelijke resultaten, maar je weet ondertussen dat die - als je ze al kan bereiken - van korte duur zijn. En zelfs als je ze niet kan meten, dan zal je door intuïtief te eten, op termijn duidelijke vooruitgang merken in jouw fysieke, mentale, emotionele en spirituele gezondheid.


Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat intuïtief eten heel wat positieve gevolgen heeft voor iemands algemene gezondheid. Dat is aangetoond met meer dan 125 wetenschappelijke studies.


Op puur biologisch vlak hebben mensen die intuïtief eten betere cholesterolwaarden en een goed werkend metabolisme. Op mentaal vlak hebben ze een beter zelf- en lichaamsbeeld, minder last van verstoord en emotioneel eten, lagere stressniveau’s, meer zelfvertrouwen en een grotere appreciatie van hun leven.


Om het nog een beetje concreter en tastbaarder voor jou te maken, heb ik hieronder 12 voordelen van intuïtief eten opgelijst. Voordelen die voor jou hopelijk gemakkelijker zijn om jezelf in te herkennen en die je kunnen overtuigen dat intuïtief eten voor jou de beste manier is.


1. Je hebt meer tijd om andere dingen te doen, meer vrijheid en ruimte in je hoofd. Nu je niet steeds denkt aan eten, kan je ook aan andere dingen denken. Je kan meer tijd besteden aan die ene passie of hobby. En natuurlijk denk je nog af en toe aan eten, maar dan meer functioneel, bijvoorbeeld als je boodschappen doet of een weekmenu opstelt. Maar je bent bevrijd van het constante gepieker over eten.


2. Je geniet meer van je eten. Je ontdekt hoe en wat jij echt graag eet en ontwikkelt jouw eigen unieke ‘eet-identiteit’. Je eet ook meer mindful, want je legt de connectie met de honger en verzadigingssignalen van je lichaam en geniet van iedere hap. Hierdoor kan het ook zijn dat je merkt dat wat je vroeger als ‘verboden voeding’ beschouwde en dus vaak de voeding was waar je eetbuien van had, eigenlijk helemaal niet jouw ding zijn. Je kan nu in vrijheid ontdekken wat voor jij echt graag eet en zonder probleem bepaalde voeding links laten liggen omdat het gewoon je ding niet is. En je ontdekt voedingsmiddelen en recepten die helemaal jouw ding zijn.


3. Je kan je honger- en verzadigingssignalen beter herkennen. Je voelt het wanneer je lichaam jou vertelt dat het honger heeft en eet ook op die momenten, zelf als je gedachten je iets anders proberen vertellen. Zelfs als je denkt dat je vandaag genoeg hebt gegeten, het al laat ‘s avonds is of als je vorige maaltijd nog niet zo lang geleden was. Je merkt ook dat je eten beter smaakt als je eet wanneer je honger hebt. Ook je verzadiging kan je goed aanvoelen, want je begint niet met reuzenhonger aan je maaltijden, je eet trager, met plezier en kan stoppen met eten wanneer je lichaam je het signaal geeft dat het voor jou genoeg is.


4. Je bent verlost van de eetbuien en sterke verlangens naar specifieke voeding. Door regelmatig te eten en geen voeding meer te vermijden, komen de momenten van controleverlies veel minder tot nooit meer voor. Natuurlijk kan je je soms nog overeten, maar het hebben van eetbuien waar je je achteraf fysiek en mentaal rot over voelt, zijn volledig verleden tijd.


5. Je lichaam werkt beter met een een regelmatige en evenwichtige aanvoer van eten en maaltijden. Daardoor is je vertering beter, werkt je metabolisme vlotter, loop je minder risico op tekorten en heb je minder stress hormonen!


6. Je hebt meer appreciatie en respect voor je lichaam. Daardoor kan je goed aanvoelen welk gevoel bepaalde voeding je geeft. Je kiest vaker voor voeding die je goed en vol energie laat voelen en je weet welke voeding je het tegenovergestelde effect zal geven. Dat betekent daarom niet dat je steeds die voedingsmiddelen altijd zal vermijden (hallo frietjes!), maar het goed voelen in je lichaam is voor jou belangrijk omdat je je lichaam goed wil verzorgen en kan helpen bij het maken van keuzes die goed zijn voor jou en je lichaam.


7. Je hebt geen schuldgevoelens meer rond eten. Je kan kopen in de winkel waar je echt zin in hebt en kan koken of bakken op basis van jouw voorkeur en zonder je af te vragen of het wel echt ‘goed’ is. Natuurlijk weeg je nog altijd af wat best is voor je lichaam, omdat je goed voor je lichaam wil zorgen, maar je hebt een evenwicht gevonden waarbij schuldgevoel of ‘goed’ of ‘slecht’ denken over eten niet meer voorkomt.


8. Je kan beter omgaan met je emoties. In plaats van automatisch je emoties weg te eten, kan je moeilijke momenten rechtstreeks aanpakken omdat je meer reserve hebt. Je weet hoe je aan je zelfzorg moet werken en verbetert daardoor jouw mentale gezondheid. Je veerkracht is groter, je focus hoger en je slaap beter!


9. Je zelfvertrouwen is groter. Nu je niet langer dat schuldgevoel hebt dat verbonden was aan het eten van bepaalde voeding en je lichaam hebt leren vertrouwen, weet je dat wat je eet, jou niet definieert. Je bent zoveel meer dan wat je eet of hoe je eruit ziet. Je vertrouwt jezelf en maakt keuzes waarbij je geen drang meer voelt om je te verklaren. Je bent niemand uitleg verontschuldigd over jouw gezondheid en je lichaam.


10. Je hebt meer energie, want je maakt keuzes over eten die goed voelen voor je lichaam en je hoofd. Door beter te leren afstemmen met je lichaam, weet je welke voeding je energie geeft en weet je hoe je die energie constant kan houden doorheen de dag.


11. Afspreken met vrienden en familie is niet langer een kopzorg. Je hebt niet langer zoveel stress en angst over eten en je hebt nu echt ruimte om te genieten van momenten waarbij eten en gezelschap met elkaar gecombineerd worden. Je weet hoe je flexibel kan zijn en hoe je aan sociale gelegenheden kan deelnemen zonder te je te moeten zorgen maken over wat of hoeveel je eet.


12. Lichaamsbeweging wordt iets waar je op een evenwichtige manier van geniet en tijd voor maakt. Sporten en bewegen zijn een manier van zelfzorg en niet enkel een manier om calorieën te verbranden of je lichaam te veranderen. Je beweegt op een manier die goed voelt, die je plezier en energie geeft. En je kan ook zonder schuldgevoel een rustdag nemen.


Waar je ook bent in je intuïtief eten proces, ik hoop dat deze voordelen je de moed geven om die eerste stap te zetten of om te blijven doorzetten als je even in een moeilijk moment zit. De vrijheid die je kan ervaren als eten niet meer zoveel plaats neemt in je hoofd is echt zo heerlijk! Ik wens je het van harte toe!


Heb jij al de hierboven beschreven voordelen ervaren, laat het me dan zeker weten hieronder! En wil je graag jezelf bevrijden van obsessieve gedachten over eten of voeding, maar lukt het je niet op je eentje, dan ben ik er om jou met veel plezier en positieve aanmoediging op weg te helpen! Boek hier je gratis verkenningsgesprek vandaag nog in!