• Charline

The China Study: 5 wetenschappelijke inzichten over plantaardige voeding


Wat dit boek voor mij betekent en waarom iedereen het zou moeten lezen.


The China Study van T. Colin Campbell is de reden van mijn keuze voor plantaardige voeding. De wetenschappelijk onderbouwde kennis van dit boek, heeft mij doen inzien hoe groot het effect van voeding op ons lichaam kan zijn. Zelf ben ik niet echt het overtuigende type, ik laat mensen liever hun eigen keuzes maken, maar The China Study maakt het toch moeilijk voor me om het niet van de daken te gaan schreeuwen. Ik verbaas me er steeds over dat het niet meer mainstream bekend is. In de plantaardige wereld is The China Study voor velen de ‘bijbel’ (nee veganisme is geen radicaal geloof zoals sommigen soms durven beweren, daarom plaats ik het woord bijbel tussen aanhalingstekens). Op bijna iedere website of blog over plantaardige voeding, wordt dit boek aangehaald als bron van informatie. Maar ook wetenschappers en dokters prijzen de auteur en zijn onderzoek hoog aan. En dus inderdaad - je raadt het al - ook ik ga hier even lekker uitweiden over het belang van het boek en waarom het bestaan en vooral de onderliggende boodschap meer bekend zou moeten zijn. Het is duidelijk dat ik enthousiast ben, dus ik hoop dat je - na het lezen van deze blog - even overtuigd bent van het belang van The China Study en het misschien zelf ook wil lezen.


Waarover gaat The China Study?


The China Study gaat over The China Project. Dat was een epidemiologisch onderzoek dat onder leiding van T. Colin Campbell - een nutritioneel biochemicus - werd uitgevoerd in China begin jaren tachtig. Op het ogenblik dat de studie werd uitgevoerd, leefden de meeste Chinezen nog heel hun leven op dezelfde plaats en aten ze eenzelfde dieet dat typisch was voor elke regio. Die diëten bestonden vooral uit plantaardige voeding die vezelrijk en vetarm was. Vlees en andere dierlijke producten hadden toen nog maar een heel klein aandeel in de voeding van de Chinezen. Westerse diëten daarentegen bestonden wel al uit vetrijke en dierlijke voedingsmiddelen en daarom konden de onderzoekers een duidelijk verschil analyseren. Het project werd gefinancierd door verschillende vooraanstaande universiteiten, Amerikaanse kankerinstituten en de Chinese overheid, wat de objectiviteit van het onderzoek in mijn ogen bevestigt.


Er werd vooral gekeken naar de sterftecijfers door kanker en andere chronische ziekten. De onderzoekers stelden vast dat er een duidelijke correlatie te zien was tussen voeding aan de ene kant en hartaandoeningen, diabetes en kanker aan de andere kant. Plantaardige diëten met hoofdzakelijk onbewerkte voedingsmiddelen, veroorzaakten minder ziekte en konden deze zelfs genezen en omkeren.


Naast de bevindingen uit The China Project, gaat het boek ook over het onderzoek dat Campbell uitvoerde op dieren (ja ik weet het, geen fan hiervan) waarbij hij kanker aan en uit kon zetten door het toedienen van een bepaalde hoeveelheid dierlijke eiwitten. Klinkt zot? Nee, echt wetenschappelijk bewezen!


Wat moet je dan eten, vraag je je misschien af? Dat wordt uitvoerig beschreven in het derde deel van het boek waarin er 8 uitgangspunten voor voeding en gezondheid staan, maar je raadt het al; onbewerkte plantaardige voedingsmiddelen! Geen zotte supplementen, geen speciale brouwsels of poeders … Gewoon ECHTE VOEDING.


Het laatste deel geeft je een inkijk in de wereld van wetenschappelijk onderzoek die voedingsadviezen voortbrengt en vaak heel verwarrende boodschappen de wereld instuurt. Verschillende lobby’s, overheden en wetenschappers (gefinancierd door industrieën die baat hebben bij een bepaalde uitkomst van wetenschappelijk onderzoek naar één bepaald voedingsmiddel) beïnvloeden al jaren welke informatie over voeding de media bereikt.


En laatste kleine feitje: The New York Times noemde de China Study "The Grand Prix of epidemiology".


5 belangrijke inzichten uit de China Study


1. Dierlijke eiwitten bevorderen de groei van kanker.

Leuk feitje, de auteur van het boek groeide op een melkboerderij op en dronk dus dagelijks melk. Daar is hij sinds zijn eigen onderzoek mee gestopt. In de meerdere studies die hij uitvoerde op dieren, stelde hij namelijk vast dat hij kanker aan en uit kon zetten door het verhogen of verlagen van de dosis caseïne (melkeiwit). Dat zijn conclusies uit de dierproeven naar mensen kunnen doorgetrokken worden, toont hij ruimschoots aan.


2. De effecten van voeding en eetpatronen op het ontstaan en omkeren van hart- en vaatziekten zijn erg duidelijk. Sommige cardiovasculaire aandoeningen kunnen via onbewerkte, plantaardige voeding volledig genezen worden. Niet alleen T. Colin Campbell heeft dit bewezen, maar ook Caldwell B. Esselstyn en Dean Ornish hebben studies uitgevoerd die dit treffend aantonen.


3. Supplementen zijn overgewaardeerd en vooral big business. Een gevarieerde en evenwichtige gezonde voeding is veel effectiever dan het nemen van synthetisch geproduceerde supplementen. Teveel inzoomen op specifieke nutriënten en hun chemische bestanddelen of effecten kan leiden tot tegenstrijdige informatie, verwardheid en onzekerheid bij de consument. Voeding moet in zijn geheel beschouwd en niet met een focus op specifieke vitaminen of mineralen. Voedingsgroepen benadrukken die gezondheidsbevorderend werken, is veel eenvoudiger en effectiever. Het mooie aan plantaardige voedingsmiddelen is dat deze bijna nooit uit één enkel macronutriënt bestaan. Ze zijn steeds een combinatie van bijvoorbeeld vetten met vezels (zaden, avocado), eiwitten met koolhydraten (peulvruchten), vetten met eiwitten (noten) of koolhydraten met vezels (fruit).


4. Specifieke voedingsclaims zijn misleidend en vaak zitten er bepaalde industrieën en lobby’s achter. Melk is goed voor elk! Vlees is ijzerrijk! Boter is gezond! Wetenschappelijke studies die het voordeel moeten bewijzen van een specifiek voedingsmiddel, zijn heel vaak gefinancierd door de industrie die baat zal hebben bij de consumptie van die voeding. Sinds het lezen van dit boek ben ik hiervan erg bewust en blijf ik kritisch over dit soort reductionistische beweringen.


5. Koolhydraten zijn niet de boosdoeners! Koolhydraten brengen glucose aan en dit is de belangrijkste energiebron van ons lichaam. Koolhydraten uit groenten, fruit, volle granen en peulvruchten zijn enorm gezondheidsbevorderend. En nog iets! De oorzaak van Type 2 diabetes ligt bij dierlijk vet en niet bij koolhydraten! Verzadigde vetten veroorzaken Type 2 diabetes en verlagen de gevoeligheid voor insuline waardoor de suikerspiegel stijgt. Met uitzondering van palm- en kokosvet, bevat plantaardige voeding geen verzadigde vetten.


Waarom ook jij The China Study moet lezen


Hoewel het door een wetenschapper is geschreven, is dit boek enorm toegankelijk en leesbaar. De conclusies zijn gebaseerd op hopen data! Het gaat niet alleen om een klein studietje op muizen, maar bevat meer dan 8000 statistisch significante associaties tussen levensstijl, voeding en ziektefactoren. Daarbij bevat het boek ontzettend veel wetenschappelijke verwijzingen. Het bewijst hiermee dat het terecht de wetenschappelijke basis is van plantaardige voeding.


Niet alleen kanker en hart- en vaatziekten kunnen positief bestreden worden met plantaardige voeding! Het onderzoek in het boek toont aan dat een dieet bestaande uit onbewerkte plantaardige voeding ook kan beschermen tegen diabetes, obesitas, auto-immuun ziekte en aandoeningen aan de botten, nieren en ogen. Ik hoop dat je begint te begrijpen hoe ingrijpend dit boek mij heeft beïnvloed in haar boodschap dat (plantaardige) voeding rechtstreeks verbonden kan zijn met onze gezondheid.



Nog een kleine opmerking over de cover van het boek. Daar staat het woord ‘weight-loss’ op vermeldt en dat strookt natuurlijk niet met mijn anti-dieetaanpak. Ik hou niet van die uitdrukkelijke nadruk op gewichtsverlies, maar hoogstwaarschijnlijk is het de uitgever die dit op de cover heeft geplaatst om te kunnen concurreren met alle andere dieetboeken op de markt. Het boek belooft naast vermagering ook langdurige gezondheid. Een goede gezondheid hangt voor een groot deel, maar niet exclusief van wat we eten. Zoveel andere aspecten spelen mee in iemands gezondheid: stress, lichaamsbeweging, alcohol, drugs, medicatie, mentaal welzijn en gevoeligheid voor angst zijn slechts enkele factoren. Toch mag The China Study de claim van gezondheid verkondigen door het uitgebreide onderzoek dat het beschrijft. Voeding - en dat is vandaag ontegenstrijdig - speelt een hele grote rol in ons fysieke en mentale welzijn.


Ik kan jou helpen


De boodschap van The China Study is dus duidelijk: eet plantaardige voeding voor jouw gezondheid! De conclusie van het boek is dat mensen die de meeste dierlijke voeding eten, de grootste kans hebben op chronische ziekten. Mensen die vooral plantaardige voeding eten, genieten de meeste gezondheidsvoordelen. Dus zelfs als je niet helemaal plantaardig wil gaan, is het duidelijk dat plantaardige voeding het grootste deel van jouw eetpatroon moet uitmaken als je je gezondheid wil garanderen.


Wow, je bent tot hier geraakt! Proficiat, want het was een heel epistel. Bedankt om te blijven lezen! Ik hoop dat je er iets aan hebt gehad en dat jouw nieuwsgierigheid is aangewakkerd. Als je je afvraagt wat die plantaardige voeding nu juist is, kun je hier al mijn gratis plantaardige boodschappenlijstje downloaden.

En als je graag wat meer persoonlijke begeleiding wil, dan help ik jou met plezier verder naar een gezond en plantaardig eetpatroon. Aarzel dus niet om een afspraak te maken waarbij we jouw huidig eetpatroon onder de loep kunnen nemen en ik je kan begeleiden naar een voedingspatroon waarbij je kan genieten van alle gezondheidsvoordelen van plantaardige voeding!




57 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven